74. Cannes Film Festivali’nin Ana Yarışma jürisi açıklandı. Spike Lee’nin başkanlık yapacağı jüride Mati Diop, Maggie Gyllenhaal, Mélanie Laurent, Jessica Hausner, Mylène Farmer, Tahar Rahim, Kleber Mendonça Filho ve Song Kang-Ho yer alacak.

Bu yıl 6-17 Temmuz tarihleri arasında düzenlenecek olan 74. Cannes Film Festivali seçkisiyle göz dolduruyor. Dikkat çekici filmlerin Altın Palmiye için yarışacağı Ana Yarışma seçkisinin Spike Lee başkanlığındaki Lee de dâhil olmak üzere dokuz kişiden oluşan jürisinde beş kadın sanatçı yer alıyor.

Geçtiğimiz yıl pandemi döneminin olumsuz etkileri sebebiyle iptal edildikten sonra bu yıl gerekli önlemler alınarak 74.’sü düzenlenecek olan Cannes Film Festivali’nin programı, festivalin Youtube kanalı üzerinden gerçekleştirdiği canlı yayın aracılığıyla, Festival Direktörü Thierry Frémaux ve Festival Başkanı Pierre Lescure katılımıyla açıklanmıştı. Daha sonra ise festivalin Belirli Bir Bakış bölümünün jüri başkanının 2005 yılında En İyi Kısa Film Oscarı’nı kazanan Wasp ile adını sinema dünyasına duyuran Andrea Arnold, sonraki yıllarda Red Road, Fish Tank ve American Honey gibi övgü toplayan filmlerle gönüllerimizi fetheden Andrea Arnold olacağı ve bölümün jürisinde yer alacak diğer isimler duyuruldu. Şimdi ise The French Dispatch, Annette, Benedetta ve Tout s’est bien passé gibi yapımlara yer veren bu heyecan verici seçkiyi değerlendirecek jüri üyeleri açıklandı.

Aslında geçtiğimiz yıl jüri başkanlığı yapacakken festivalin pandemi sebebiyle iptal edilmesiyle bu görevi gerçekleştiremeyen Spike Lee, bu yıl festivalde bir kez daha jüri başkanı olarak yer alacak. Lee’nin başkanlığındaki jüride yer alacak diğer isimler ise Mati Diop, Maggie Gyllenhaal, Mélanie Laurent, Jessica Hausner, Mylène Farmer, Tahar Rahim, Kleber Mendonça Filho ve Song Kang-Ho olarak belirlendi.

74. Cannes Film Festivali Ana Yarışma Jürisinin Çoğunluğu Kadın Sinemacılardan Oluşuyor

Festivalin geçtiğimiz günlerde açıklanan Ana Yarışma bölümü ilk bakışta festivalin bugüne dek en fazla kadın yönetmene yer veren seçkisi olmasıyla da öne çıktı. Ancak seçkiye ve özellikle Ana Yarışma bölümüne daha detaylı bir bakış atıldığında bu durumun aslında tam anlamıyla köklü bir değişimi getirmediği dikkat çekti. Zira, toplamda 24 filmin Altın Palmiye için yarışacağı Ana Yarışma bölümünde yalnızca 4 kadın yönetmenin filmine yer verildi. Bu da bölüm içerisinde yer alan filmlerin yaklaşık %16.6’lık oranının kadın yönetmenlere ait olduğu anlamına geliyor.

Aslında bu oran, bugüne dek bu kategoride kadın yönetmenlere ait en fazla dört filme yer veren Cannes Film Festivali’nin bu anlamdaki geçmişi göz önünde bulundurulduğunda şaşırtıcı bir rakam değildi. Festivalin 74 yıllık geçmişi boyunca bir kadın yönetmen olarak yalnızca The Piano filmiyle Jane Campion Altın Palmiye Ödülü’nün sahibi olmuştu. Campion’ın yeni filmi The Power of the Dog’a bu yıl film Netflix yapımı olduğu için seçkide yer verilmedi.

Ana Yarışma filmlerini izleyerek değerlendirecek olan jüride yer verilen isimler ise festivalin bu yöndeki açığını kapatmaya çabalar nitelikte. Zira Lee’nin başkanlığındaki jüride yer alan 9 isimden 5’i kadın sinemacılardan oluşuyor.

Bu yıl siyah bir jüri başkanına ilk kez yer veren festivalin jürisi, Parasite filminde oynayan Song Kang-Ho, The Mauritanian filminde yer alan Tahar Rahim ile 2019 yılında Bacurau filmiyle festivalden ödülle dönen Kleber Mendonça Filho‘nun yanı sıra ilk kurmaca uzun metrajlısı olan Atlantique ile adından övgüyle söz ettiren, Cannes Film Festivali’nde Jüri Büyük Ödülü’ne layık görülen Mati Diop, şu sıralar yöneteceği ilk uzun metrajlı filmi The Lost Daughter üzerinde çalışan, oyuncu kimliğiyle öne çıkan Maggie Gyllenhaal, son olarak Oxygen filmiyle seyirci karşısına çıkan, yönetmen koltuğunda oturduğu Le Bal des folles filmi 46. Toronto Film Festivali’nde gösterilecek filmler arasında bulunan Mélanie Laurent, 2019 yılında festivalde başrolü Emily Beecham’a En İyi Kadın Oyuncu ödülünü kazandıran Little Joe isimli filmine imza atan Jessica Hausner ve şarkıcı-söz yazarı, oyuncu Mylène Farmer‘dan oluşuyor.

Bu yıl temsiliyet konusunda önemli adımlar atmak için çaba gösteren festivalin Direktörü Thierry Fremaux, daha önce Indiewire ile yaptığı bir röportaj sırasında 1946 yılından beri festivalin resmi seçkisinde yer verilecek filmleri belirlerken yalnızca filmleri dikkate aldıklarını, sanatçıların cinsiyetlerine göre hareket edilmediğini belirtmişti. Fremaux bu röportajda aynı zamanda “Ancak iki film arasında kalırsak seçki için kadın yönetmene ait olan filmi tercih ediyoruz.” ifadelerini kullanırken henüz gelişmesi gereken çok şeyin olduğunu düşündüğünü, festival seçkisinin kadın yönetmenlerin sinema dünyasında daha fazla yer alabilmesine yönelik adımları yansıtabilmesini umduklarından bahsetmişti.

74 yıllık tarihinde ilk kez siyah bir jüri başkanına yer veren Cannes Film Festivali’nin Ana Yarışma jürisi bu yıl çoğunlukla kadın sanatçılardan oluşuyor belki ama Ana Yarışma bölümünde yer alan 24 filmden yalnızca 4’ünün kadın yönetmenlere ait olması festivalin bu konudaki gelişiminin hâlâ derin ve köklü bir değişim olmak yerine yüzeysel olduğunu düşündürüyor.

Henüz Berlin Film Festivali, San Sebastián Film Festivali gibi festivallerin oyunculuk ödüllerindeki cinsiyet ayrımını kaldırma yönünde aldığı kararları uygulamayı tercih etmeyen festivalin temsiliyet konusunda gelecekte daha kuvvetli adımlara imza atmasını dilerken 24 filmlik Ana Yarışma bölümünün kazananlarının jüri tarafından festivalin son gününde açıklanacağını da hatırlatalım.

Kaynaklar: Deadline, Variety

Daha yazı yok.
Filmloverss.com size daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanır. Sitede gezerek çerezlere izin vermiş sayılırsınız. Ayrıntılı bilgi close-cookie-information