Fransız Yeni Dalgası’nın en önemli filmlerinden, Agnès Varda imzalı Cléo de 5 à 7’da, başkarakterin Paris’te gezinirken izlediği yolu gösteren harita, sinemaseverleri şehirlerin sinemadaki temsili üzerine düşünmeye çağırıyor.

Agnès Varda; 1962 tarihli, ikinci uzun metrajlı filmi Cléo de 5 à 7 boyunca Cléo Victoire’ı takip eder. Kanser olup olmadığını ortaya koyacak bir tıbbi testin sonuçlarını bekler bu süreçte ana karakter Cléo. Bu karakter oldukça güzel, kendinden emin Parisli bir pop yıldızıdır ve günün öğlen 5 ile 7 saatleri arasını günlük aktivitelerine ayırır. Filmin 90 dakikalık süresi, Cléo için zaman akışının gerçekten hızlandığına işaret ederken; yaşamı hissettiği ve algıladığı süre artmaya başlar. Bu süreçte Cléo’nun varoluşsal kaygılarına eşlik eden en önemli ögelerden biri filmin geçtiği Paris şehri ve bu şehrin sokaklarıdır. Dijital film izleme platformu MUBI’nin Twitter hesabından paylaştığı bir harita, Cléo’nun Paris’te izlediği güzargâhı gözler önüne seriyor. Sinema perdesinde gördüğümüz bir karakterin eylemlerinin, bu harita vasıtasıyla gerçek dünyaya somut bir şekilde taşınması, şehirlerin sinema filmlerinde nasıl temsil edildiğine, dair beyin jimnastiği yapmamızın önünü açıyor.

Cléo de 5 à 7’da Paris

Filmin Corinne Marchand tarafından canlandırılan başkarakteri Cléo, bahsettiğimiz süreçte Paris’i yürüyerek, otomobille ve otobüsle, tabiri caizse arşınlar. Bu süreçte gördüğümüz Paris, birçok filmden ve popüler kültür ürününden aşina olduğumuz “ışıklar kenti” imajından uzaktır. Bu bağlamda genel Paris imajına hizmet etmektense, karakterin ruh hâlini dışa vuracak bir şehir, bir Paris kurgular Varda. Ölümcül bir hastalığa sahip bir kadının zihninin içinde var olan karmaşanın bir yansımasıdır Paris’in bu türden bir temsili. Yaşadığı kafa karışıklığıyla kendini herhangi bir yere ait hissedemeyen, dolayısıyla şehrin birçok noktasını -aşağıdaki haritada da görebildiğimiz gibi- gezip duran Cléo, şehirde de kendini huzurlu hissedeceği bir nokta bulamaz gibidir.

Bir sinema filminin anlatısı, sadece izlediğimiz, takip ettiğimiz olay örgüleri üzerinden aktarılmaz. Filmin kadrajına giren her görüntü, ses bandına dahil olan her ses, o filmde yaratılmak istenen anlama hizmet eder. Büyük yönetmen Agnès Varda, birçok neşeli romantik komedinin, müzikalin mekânı olabilecek -hatta olmuş- Paris’i, karakterinin ruh hâliyle eşleyerek farklı, “gri” bir temsilini sunar bu şehrin. Cléo’nun içinde dolanıp durduğu Paris, yakalandığı hastalığın yol açtığı kaygının zihninde açtığı gediklerin fiziki temsili hâline gelir bir bakıma. Cléo, gelecekte nelerle karşılaşacağının cevabını zihninde olduğu kadar, Paris’in sokaklarında da arar gibidir.Haritanın yüksek çözünürlüklü hâline buradan göz atabilirsiniz.

Daha yazı yok.
Filmloverss.com size daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanır. Sitede gezerek çerezlere izin vermiş sayılırsınız. Ayrıntılı bilgi close-cookie-information