ZBgfdfuJ89Q


Nomadland ile En İyi Yönetmen ödülüne layık görülen Chloé Zhao’dan 10 yönetmenlik tavsiyesi!

Chloé Zhao, geçtiğimiz sene izleyici ile buluşan Nomadland filmi ile beğeni toplayarak adından söz edilmesini sağlamıştı. Ödül sezonu boyunca konuşulmaya devam eden Nomadland, 93. Akademi Ödülleri’nde En İyi Film, En İyi Yönetmen ve En İyi Kadın Oyuncu dallarında Oscar’a layık görüldü.

Zhao, ilk uzun metraj yönetmenlik tecrübesini 2015 yılında Sundance Film Festivali’nde gösterilen Songs My Brothers Taught Me ile edindi. Ardından 2017 yılında The Rider isimli yapıma imza attı. Büyük başarı yakaladığı Nomadland’in ardından ise Marvel Sinematik Evreni’nde geçen Eternals filminde yönetmen koltuğuna oturdu.

Son dönemde adından sıkça söz ettiren Zhao, geleceğin yönetmen ve senaristlerine kendi deneyimlerinden edindiği önerilerde bulunuyor. Farklı zamanlarda çeşitli söyleşiler, görüşmeler, röportajlardan Outstanding Screenplays’in derlediği açıklamalar, yönetmenin sinemaya bakış açısını gözler önüne seriyor. Zhao’nun senaryo yazımı ve film çekme hakkındaki tavsiyelerine aşağıdan ulaşabilirsiniz.

Chloé Zhao’dan 10 Yönetmenlik Tavsiyesi

Ana Karakterinizi Kılavuz Olarak Kullanın

Zhao, ana karakterin bir kılavuz niteliğinde kullanılmasını öneriyor. İzleyiciyi içine çekmenin bir film için oldukça önemli olduğunu belirten yönetmen, bu amaca istinaden ana karakterin kişisel deneyimlerinin kullanılabileceğini söylüyor. Zhao’ya göre bir karakterin duyguları ve deneyimlerine odaklanıldığı takdirde izleyici rahat bir şekilde atmosfere dâhil olabiliyor ve kaybolmadan filmi deneyimleyebiliyor. Kendisinin de Nomadland’de Fern karakterini, izleyiciyi göçebe hayatının zengin atmosferine çeken bir rehber olarak kullandığını belirtiyor.

İnsanların ve Mekânların Unutulmasına Engel Olun

2021 Amerikan Görüntü Yönetmenler Birliği Ödülleri

İşinin zamanı kayıt altına almak olduğunu söyleyen Zhao’nun ikinci önerisi zamanın dünyayı eskiten kaçınılmaz etkisi üzerine. İnsanların veya mekânların zaman içinde değişeceğini ve yok olacağını belirten Zhao, filmlerinde insanların nasıl hatırlanmak istediğine önem verdiğini söylüyor. Sinemacıların da günümüzde yaşayan insanları ve mekânları, gelecekte hatırlanmak istedikleri yönde temsil etmelerini öneriyor.

Karakterinizi Geriye Doğru Şekillendirin

Zhao, genel geçer düşüncenin aksine, karakter yaratımı aşamasında geriye doğru ilerlemenin yararlı olacağını söylüyor. Karakterin son imajından yola çıkılarak onu geriye doğru duygusal açıdan derinleştirmenin izleyiciyi filme bağlayacağını belirtiyor. Jessica Bruder tarafından yazılan kitaptaki Linda May’in ıssızlıkta yalnız kalmasından etkilenen Zhao, uyarladığı filmde de Fern’ün sonunun Linda May ile aynı olmasını istemiş. Bu sondan yola çıkarak karakteri oluşturan Zhao, kurduğu duygusal bağı karakter yaratımındaki bu yönteme borçlu.

Kusursuz Olmaya Çalışmayın

Zhao’ya göre bazı filmler için, istikrarlı bir ton adına spesifik sahne veya aksiyonlardan kurtulmak zararlı olabilir. Bazı filmler için kusursuz olmanın her zaman olumlu bir şey olmadığını söyleyen Zhao, tıpkı hayatın kusursuz olmaması gibi bazı filmlerin de kalıcı ton adına kusursuz olma çabasına girmemesini öneriyor. Zhao da filmlerinin kurgu aşamasında onlarca olumsuz notlar aldığını ve buna rağmen hepsini düzeltmeye çalışmak yerine hangilerinin filmde kalacağına karar vermeye çalıştığını belirtiyor. Mükemmellik filmde değil, onu yapan kişide.

Başka Türdeki İçerikleri İnceleyin

Başka mecraları incelemek Zhao’nun en etkili yöntemlerinden birisi. Zhao’ya göre video oyunları gibi başka dallarda karşılaşılan sahneler oldukça özgün fikirlere yol açabilir. Zhao, ıssız alanlarda yürümeye dayalı video oyunlarını sevdiğini ve manzara sebebiyle yaşadığı bu deneyimi Nomadland’de de kullanmak istediğini söylüyor. Filmin yapım sürecinde bu durumu ekibi ile derinlemesine tartıştığını ve kareleri inceleyerek birçok yeni bilgiye sahip olduklarını belirten Zhao, bu isteğinin yeni sorunlara yola açtığını da ekliyor. Güneşin pozisyonunun bu sahnelerin etkisinde önem taşıması sebebiyle zor ölçümlerin ışığında ve kısıtlı zaman aralığında çekim yapıldığını belirten Zhao, bu sayede zor da olsa video oyunlarının sahip olduğu etkiyi yakaladığına inanıyor.

Hikâyenizde Gerçek İnsanlara Yer Verin

Zhao, Nomadland’de birçok ünlü olmayan hatta oyunculuk geçmişi bulunmayan insanlara rol vermiş olmasının bir sebebi olduğunu belirtiyor. Zhao’ya göre hikâyenin gerçekliğini güçlendirmek adına gerçek insanları kullanmak oldukça yararlı. Hikâyeye ve atmosfere halihazırda aşina olan profesyonel olmayan oyuncuların filmde kendilerinin bir versiyonuna hayat vererek hayatlarından bir kesiti izleyici ile paylaşmasının yararlı olacağını düşünüyor. Böylece profesyonel oyuncular tarafından canlandırılan kurgusal karakterler ile gerçeğe yakın karakterler arasındaki bağın daha kolay oluşturulduğunu söylüyor. Nomadland filmindeki Derek’in Zhao’nun çölde tanıştığı bir insan oluşu da bu öneriyi örneklendiriyor.

Plansız Yola Çıkmayın

Chloé Zhao

Zhao, asla senaryosuz veya plansız film çekilmemesini öneriyor. Filmin tamamı doğaçlama olacak olsa dahi en azından sahnenin amacının bilinmesinin yararlı olacağını söylüyor. Senaryoyu bir güvence olarak gören Zhao, kendini kaybolmuş hissettiği anda senaryoyu çıkartarak tekrardan sürece hâkim olduğunu belirtiyor. Her ne kadar Nomadland az da olsa doğaçlama öğeler içerse de her sahnenin amacının bilindiğini ve hatta çekim esnasında senaryoya sayfalar eklediğini, böylece sahne atlamadan çekimlerin tamamlanabildiğini söylüyor. Zhao’nun bu önerisinin kaynağı ise ilk filmini senaryosuz çekmiş olması. Zhao bu durumun çekimleri zorlaştırdığını ve büyük bir hata olduğunu vurguluyor.

Çekim Planlarını Tekrar Tekrar Gözden Geçirin

Sahneleri izleyiciye daha gerçekçi sunmak adına Zhao, çekim planlarını mümkün olduğunca çok kez gözden geçirmeyi öneriyor. En uygun sonucu bulmak adına diğer olasılıkların değerlendirilmesi gerektiğini söylüyor. Zhao’ya göre izleyicinin filmdeki olaylar gerçekleşirken, bir kameranın yoktan var olarak çekim yapmaya başlamış gibi hissetmesi gerekiyor ve bu etkinin izleyiciye en doğru planı yakalayarak verilebileceğini düşünüyor.

İzleyiciye Ders Vermek Yerine Onlarla İletişim Kurun

Zhao, izleyiciye nasihat verilmemesini söylüyor. İlk olarak insani düzeyde bağ kurulmasını, ardından izleyicinin kendi kişisel görüşüne göre filmde anlatılanlara inanıp inanmamaya karar vermesi gerektiğini belirtiyor. İzleyicinin gerek politik gerek toplumsal düşüncelerine bakmaksızın bağ kurabileceği bir hikâye yaratılmasını öneriyor. Zhao, kendisinin de kişisel fikirleri olduğunu fakat işinin bu fikirleri empoze etmek yerine insanların normal yaşantılarında tanışamayacakları insanlarla tanıştığı bir atmosfer oluşturmak olduğunu söylüyor. Zhao’ya göre filmler izleyiciye bir şeyler öğretmek için değil, onlarla iletişim kurmak için yapılmalı.

Büyük Yapımlardan Korkmayın

Zhao, ne kadar büyük bir film yapıyorsanız yapın asıl önemli olanın çalıştığınız çekirdek grup olduğunu söylüyor. Her ne kadar bu grubun arkasında yüzlerce isim olsa da bu insanlar, çekirdek ekip ile aynı amacı güden ve bu amaca ulaşmak adına çekirdek grup ile çalışan insanlar olacak. Bu durumda da asıl önem taşıyan etmen yapımın büyüklüğündense çekirdek ekibe karşı duyulan sempatide yatıyor. Zhao’nun Nomadland gibi sessiz ve küçük çaplı bir filmden sonra Eternals gibi bir Marvel filminin yönetmen koltuğuna oturuyor oluşu da aynı çekirdek ekibe sahip olması sebebiyle benzer bir deneyimler yaşayacak olması. Zhao, her ne kadar teknenin kaptanı o olsa da hayatta kalmak adına çalışan bir ekip olduklarını ve bu amaca istinaden hep beraber çalıştıklarını belirtiyor.

Kaynak: Outstanding Screenplays

Daha yazı yok.
Filmloverss.com size daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanır. Sitede gezerek çerezlere izin vermiş sayılırsınız. Ayrıntılı bilgi close-cookie-information