mQMxRddPoCk


Whiplash, La La Land ve First Man filmlerinin yönetmeni Damien Chazelle’den 10 senaryo tavsiyesi!

2009 yapımı Guy and Madeline on a Park Bench filmi ile yönetmenliğe başlayan, 2014 yapımı Whiplash ile kariyerinde etkileyici bir çıkış yapan Damien Chazelle, Oscar kazandığı La La Land ve First Man filmleri ile dikkatleri üzerine çeken bir yönetmen olmuştu. Yönetmen son olarak Netflix müzikal dizisi The Eddy ve iPhone ile çektiği ve dikey sinema olarak görülen The Stunt Double kısa filmini yönetmişti.

Özellikle müzikal tarzdaki yapımları etkileyici bir senaryo ile birleştirerek izleyicilerin karşısına çıkan Damien Chazelle’in bu işteki başarısı dikkatlerden kaçmıyor. Filmlerin hem kurgu ve müzik gibi teknik konularda hem de senaryo ve yönetmenlik gibi performatif konularda ustaca bir araya gelmesi, Chazelle’i önemli genç yönetmenler arasına koyuyor.

Filmlerinin senaryolarını da kendisi yazan Chazelle, birçok farklı röportajda, söyleşide kendi filmlerinden örnekler vererek kendi senaristlik deneyimini paylaştı. Ayrıca senaryo yazarken yol gösterebilecek önemli ipuçlarını dile getirdi. Şu sıralar Babylon filminin hazırlıkları ile meşgul olan Chazelle’in senaryo tavsiyelerini aşağıda bulabilirsiniz

Damien Chazelle’den 10 Senaryo Tavsiyesi

Yazacağınız Şeyi Kolay Anlaşılır Bir Şekilde İfade Edin

Damien Chazelle, kafasından geçenleri yazmaya ilk olarak başladığında dağınık, karmaşık ve organize etmesi çok güç bir şekilde yazdığını belirtiyor. Ancak oluşturmak istediği hikâyenin basit ve kolay anlaşılır olmasına dikkat ettiğini söylüyor. Basitten kastı basite indirgenmiş değil, sonradan içi genişletilebilecek şekilde olması:

Whiplash’i yazarken niyetim odaklanmış bir hâlde verimli çalışarak küçük ve basit bir şey yazmamdı. Ama basite indirgenmiş olmamasını umuyordum. Ancak ana hikâyenin gerçekten net çizgilerinin olmasını istedim. Açık bir şekilde hedefleri net olan iki insanın karşılaşmasıydı. Ta ki hedeflerinin aynı olduklarını fark edene kadar. Tüm bu düşüncelerden filmin en ilk görüntüsünün filmin ne olduğunu anlatması, lafı dolandırmaması gerekiyordu. Bir baterist ile ilgili bir filmdi ve bateri çalan bir kişi ile açılıyordu. Hikâye de bateristin öğretmeni ile olan ilişkisi hakkındaydı. Bu yüzden ilk olarak bateristi ve hocasını gösterip ilişkisinin ne olduğunu anlatmak hedefti. Filmin geri kalanı ise bir bağ gibi devam ediyordu. Filmin olayının ilk sahnede kendini belli etmesi fikrini sevmiştim.”

Sonsuza Kadar Mutlu Yaşadılar Şeklinde Biten Son Olmaz

Chazelle, aşk hikâyelerine örnek vererek sonsuza dek mutlu yaşamalarının imkansız olacağını söylüyor. Farklı kişiler, yaşadıkları yerlerin koşulları, kişilerin özelliklerinin dikkate alınması gerektiğini söylüyor.

“Tarihteki en büyük aşk hikâyelerinin çoğu sonsuza dek mutlu yaşama sonu ile bitmez. Aşk hakkında bir hikâye anlatıyorsanız, aşkın karakterlerden büyük olması gerekir.”

Filmin Sonu Gerçekçi ama Öngörülemez Olsun

Damien Chazelle, La La Land filminden bahsederken romantik bir film olması gerektiğini en başta bildiğini söylüyor. Ancak bunun sonsuza dek süren bir şey olmadığını ifade ediyor. Birbirine doğru yaklaşan iki insanın hayatı sınırlı bir sürede kesişiyor ve sonrasında ayrı yollara gidiyorlar. Ancak bu süre ikisi için de çok önemli. Hayallerle ilgili bir film olduğunu ve romantizmin sonuna kadar gideceğini bildiğini ama her hayalin gerçek olduğu bir filme dönüşseydi bunun gerçekçi olmayacağını dile getiriyor.

Her projenin başında filmin sonu ile ilgili olarak nereye gittiğini kabaca bilin. Ne tür bir hikâye anlatmak istediğinizi bilin. Filmin sonunun gerçekçi ancak yine de öngörülemez olduğundan emin olun.

Türden Bağımsız Olarak Hikâye ile Bağ Kurabilirsiniz

Damien Chazelle filmleriyle kişisel bağa ihtiyaç duyduğunu ama bunun gerçek anlamıyla bir bağ olması gerekmediğini söylüyor. Orta çağda veya uzayda geçen fark etmeksizin her tür filmin kişisel olabileceğini dile getiriyor. Türden bağımsız olarak kendi duygularını yansıtmanın bir yolunu aradığını ifade ediyor.

Yazdığınız hikâye ile yakın kişisel bir bağınız olsun. Bu kelimenin gerçek anlamıyla bir bağ olması gerekmiyor. Uzay hakkında bile olsa her projede kişisel bir bakış açısı yakalayabilirsiniz.

Karakteri Tarif Edilenin Ötesine Taşıyın

Senaryoda karakter yazımında birçok yönlendirici kaynak bulunmakta. Karakterin neler gerektiğini detaylıca tarif etmektedir. Chazelle, bununla birlikte sadece bunlarla bağlı kalınmamalı, kendi notlarınızın önemli olduğunu ifade ediyor. Karakteri derinleştirmek için alınan notların önemli olduğunu ve yalnızca yönlendirmelerle sınırlı kalınmaması gerektiğini ifade ediyor.

Senarist olarak notlar aldığınız zaman daima notların arkasındaki kişiyi tanımlamaya çalışın. Sonra onlardan daha spesifik, net ve olabildiklerince dürüst olmalarını isteyin.”

Adım Adım İlerleyin

Whiplash’in uzun metrajından önce kısa filmi ile işe giriştiklerini söyleyen Chazelle, her şeyin adım adım ilerlemesinin doğru olacağını söylüyor. Çünkü uzun metraja girmeden önce kısa metraj ile neler olabileceğini görmek, filme yatırım yapacak yatırımcıları bulabilmek için önemli bir fırsat. Whiplash’in kısa filmini Sundance Film Festivali’ne gönderip kategorisinde ödül alması buna önemli bir örneği oluşturuyor.

“İlk uzun metraj filminize başlayabilmek için en iyi yol onun kısa film versiyonunu yapmaktır. Öyle olduğu takdirde eğer kısa film ödül kazanırsa, bu uzun metraj için yatırımcıların daha da ilgisini çekecektir.”

Geçmiş ile Bugünün Bağlantısını Kurun

Chazelle, her sanat formunun bir değişime tabi olduğunu söylüyor. Geçmişin bugün ile bir bağlantısının kurulabileceğini ve bir şeyler öğrenip bugünün modern bağlamında yeniden yaratılabileceğini söylüyor. Bu geçmişteki herhangi bir hikâyeyi, miti veya benzer bir ilişki biçimini olduğu gibi tekrarlamak değil onları değiştirerek bugüne getirmek olarak görüyor.

Geçmişten ilgili bir konsepti seçin ve ona bir tür modern göz ile yeniden yatırım yapın. Modern bir bağlama oturtarak üzerinde değişiklikler, eklemeler yapın.”

Eleştirilerden Korkmayın

Chazelle, kendisini cesaretlendiren, bir şeyler öğrendiği ve gidip danışabildiği mentorları olduğu için şanslı olduğunu dile getiriyor. Bir filmin yapım sürecinde çok fazla ret, çok fazla hayır cevabı almanın mümkün olabildiğini dile getiriyor. Kendisinin bu konuyla ilgili duyduğu en iyi tavsiyenin “Yüz tane, bin tane ya da on bin tane hayır cevabı almanın bir önemi yok. Önemli olan tek bir tane evet cevabı almak.” olduğunu söylüyor.

“Bir senarist olarak geliştirmeniz gereken en önemli beceri aldırış etmemek. Umudunuzu kesmeyin, ısrarcı olmaya devam edin, aldığın retlere çok hassas olmayın. Tüm gereken sadece bir evet.”

Storyboard’u Şarkılara Göre Düzenleyin

Sahnelerde müziğin sahnenin neye benzeyeceğini gösterdiğini söyleyen Chazelle, sahnenin zamanlaması, uzunluğu ve temposu ise önceden belli olduğunu ifade ediyor. Sahnede kullanılan şarkılara göre storyboard‘u gözden geçirdiğini dile getiriyor. Sahneleri müziğe göre kestiğini belirtiyor. Böylelikle görüntü yönetmeni ve kurgucu ile birlikte bu sahnelerdeki şarkıların partisyonlarını önceden gördüklerini ifade ediyor.

“Müzikli sahnelerde storyboard’u sahnedeki şarkılara göre yapın. Sahnelerin doğru zamanlamayı, duyguyu ve aksiyonu verebilmesi için olabildiğince derinlemesine planlayın.”

Filmin Sonunu Diyaloglarla Doldurmayın

Chazelle, filmin sonunda bir yakınlık duygusunu yakalamaya çalıştığını ve bunu saf bir sinema anlayışı ile yapmaya çalıştığını dile getiriyor. Filmin türü ne olursa olsun o an çok fazla yorucu bir sahne değil daha sakin bir his yakalamaya çalıştığını söylüyor.

“Filmin sonunu diyaloglarla çok fazla doldurmayın. Sizi bu noktaya getirmesi için mekan hikâye anlatımını yaptınız. Bu yüzden film sonunun öylece akmasına izin verin, bırakın sadece saf sinema olsun.”

Kaynak: Outstanding Screenplays

Daha yazı yok.
Filmloverss.com size daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanır. Sitede gezerek çerezlere izin vermiş sayılırsınız. Ayrıntılı bilgi close-cookie-information