Haftanın Kısa Filmi köşemizde bu hafta, Gökalp Gönen’in yaşanılacak yeni bir gezegen aramak üzere yola çıkan bir adam ve robotu takip eden, bol ödüllü animasyonu Avarya var.

İnsanlığın Dünya’dan başka bir gezegende hayat kurma ihtiyacı, Sovyet ütopyalarından Yıldızlararası – Interstellar gibi çok bilinen filmlere konu olmuş, bilimkurgu geleneğinde önemli yerde duran bir tema. Bilimkurgu külliyatında temadan bile daha sık rastladığımız bir diğer unsur ise robotlar. Robot adıyla ilk kez Çek yazar Karel Čapek’in 1921 yılında kaleme aldığı tiyatro oyunu R.U.R.’da görünün bu “akıllı makineler” artık sadece bilimkurgu türünün değil, popüler kültürün vazgeçilmez ögelerinden biri hâline gelmiş durumda. Gökalp Gönen’in geçtiğimiz yıldan bu yana birçok festival seçkisine giren ve birçok ödül kazanan kısa animasyonu Avarya, bu iki unsuru bir arada getiriyor. Dünya’daki hayatın artık son ermeye yüz tuttuğu noktada, bir adamın rehberi olan robotla çıktığı, hedefi yaşanacak yeni bir gezegen bulmak olan göreve odaklanıyor.

Avarya: Paradoksal Bir Arayış

Film, robot anlatılarına boyut atlatan usta yazar Isaac Asimov’un yazdığı “Üç Robot Yasası“nın ekrana gelmesiyle açılıyor. Bu yasalar, Avarya’nın odağındaki görevin bir türlü uygun gezegen bulunamamasıyla artık tükenme noktasına gelen adam ile robotun arasındaki ilişkiyi şekillendirdiği için anlatıya da yön veriyor. Genelde bu iki karakterin diyalogları üzerinden ilerleyen hikâye, Sermet Yeşil’in seslendirdiği adamın söz konusu yasaların paradoksal yapısından dolayı çıkmaza girmesiyle birlikte yavaş yavaş hem karanlık hem oldukça şaşırtıcı hem de zihin açıcı bir finale doğru ilerliyor. Metinsel olarak bilimkurgu külliyatı içinde kıymetli noktalarla temas hâlindeki Avarya, zengin görsel tasarımı ve animasyon kalitesiyle de dikkat çeken bir yapım. Özellikle steampunk estetiğinden beslenen tasarımı ve görsel yapısındaki zenginliğin, neredeyse tamamı tek bir mekânda geçen ve olay örgüsüyle birlikte düşününce klostrofobik bir yapıya sahip olduğunu söyleyebileceğimiz bu 20 dakikalık animasyonun seyir keyfini katladığını; hatta içinde kaybolması keyifli bir deneyim yarattığını söyleyebiliriz.

İzlediğimiz ya da okuduğumuz kültür ürünleri sebebiyle artık kanıksamaya başladığımız unsurları hem teknik hem de anlatı anlamında güçlü bir yerden ele alan Avarya, son dönemde Türkiye’de yapılmış kısa filmler arasında en dikkat çekicilerinden biri.

Gökalp Gönen’in kendisini çok etkileyen 10 kısa filmi listelediği Yönetmenin Seçimi bölümüne buradan ulaşabilirsiniz.

Daha yazı yok.
Filmloverss.com size daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanır. Sitede gezerek çerezlere izin vermiş sayılırsınız. Ayrıntılı bilgi close-cookie-information