The Squid and the Whale, Frances Ha, Marriage Story gibi filmlerle sinemaseverlerin gönlünü kazanan Noah Baumbach’tan 10 yönetmenlik tavsiyesi!

2005 yılında yazıp yönettiği The Squid and the Whale ile En İyi Özgün Senaryo dalında Oscar’a aday gösterilen Noah Baumbach, bu filmle ilk Oscar tecrübesini yaşamış oldu. Ardından Greta Gerwig ile birlikte çalıştığı Frances Ha ve Mistress America gibi yapımlara sinemaseverlerin gönlünü kazanan yönetmen, 2019 yılında Marriage Story ile yeniden bir Oscar yarışında adında söz ettirdi. En basit şekliyle bir ayrılık hikâyesini konu alan yapım, Baumbach’ın yorumu sayesinde benzerlerinden sıyrılarak akıllarda yer eden bir yapım hâline geldi.

Noah Baumbach şu an çekim aşamasında olan White Noise isimli filmi üzerinde çalışıyor. Ayrıca Greta Gerwig ile birlikte, başrolünü Margot Robbie’nin üstleneceği Barbie filminin senaryosunu kaleme alıyor.

Farklı zamanlarda çeşitli söyleşiler, görüşmeler, röportajlardan Outstanding Screenplays’in derlediği açıklamalar, Noah Baumbach’ın sanat olarak gördüğü sinemaya karşı tutumunu ve kişisel çalışma prensiplerini meraklıları ile buluşturuyor. Baumbach’ın senaryo yazımı ve film çekme hakkındaki tavsiyelerine aşağıdan ulaşabilirsiniz.

Noah Baumbach’tan 10 Yönetmenlik Tavsiyesi

Gündelik Hayatınızdan Notlar Alın

Baumbach fikirlerini kendi hayatından aldığını belirtiyor. Gündelik hayatında karşısına çıkan detayları ve deneyimlerini not eden yönetmen, bu küçük fikirleri ileride hikâye kurgularken kullandığını söylüyor ve geleceğin senarist ve yönetmenlerini bu yönde öğütlüyor. Ünlü yazar Philip Roth’un ‘’Bir gerçeklik yaratmak için başka gerçekliklere ihtiyacım var. Sıfırdan bir şey üretemem.’’ sözü ile bu görüşünü destekleyen Baumbach, gündelik yaşamın ortaya yeni bir hikâye çıkartırken kullanılabilecek en önemli yardımcılardan birisi olduğunu belirtiyor. Yapımlarının otobiyografik olmadığını fakat öznel olduğunu da ekliyor.

Kendi Hayatınızdan Referanslar Alın

Noah Baumbach

Baumbach, kurgusal bir hikâyeyi yazar için temellendirmenin en iyi yolunun gerçek referanslar içermesi olduğunu söylüyor. Yazım aşamasında karakter isimlerini veya mekânları gerçek hayattan seçmenin de bunu gerçekleştirmenin en kolay yolu olduğunu belirtiyor. Yazım aşamasında sürekli olarak kişisel hayatınızdan tanıdığınız bir kişinin veya mekânın adını görmenin ilham sağlayacağını savunuyor. Böylece hikâye, yazarın hayatından çok uzak gibi görünse de bu küçük referanslar ile eser ile yazar ilişkisi hiç kopmuyor. Kendisi de Roger Greenberg’in kim olduğunu bildiğini, her ne kadar filmdeki karakterle alakası olmasa da bildiği bir ismi kullandığı için karakter ile daha kolay bağ kurduğunu belirtiyor.

Hikâye Anlatımını Görsel Fikirlerle Destekleyin

Noah Baumbach

Baumbach’ın bir diğer önerisi film yapma süreci ile alakalı. Yönetmen, bir film yaparken iki çeşit karar verildiğini belirtiyor. Bunlar hikâye anlatımı kararları ve fiziksel kararlar. Bir sahnedeki objelerin varlığı ve yeri fiziksel bir kararken, karakterlerin arasında geçen diyalog ise hikâye anlatımı kararı oluyor. Baumbach ise bu iki kararın birbirleri ile ilişki içerisinde verilmesi gerektiğini belirtiyor. Marriage Story’den örnek veren yönetmen, Charlie ile Nicole’ün evde konuşurken aralarında duvar olmasının, birlikteyken bile bir ayrılık söz konusu olduğunu sembolize ettiğini söylüyor. Fiziksel bir karar olan duvar ile hikâye anlatımıyla doğrudan alakalı bir durumu bu şekilde birleştiren yönetmen, geleceğin yönetmenlerinin de bu birleşimi sağlamaya çalışmalarını öğütlüyor.

Aynı Fikirde Takılı Kaldıysanız Korkmayın, Mutlu Olun!

Baumbach’in bir diğer önerisi ise amatör yazarların çokça karşılaştığı aynı fikirde takılı kalma hakkında. Baumbach’a göre eğer fikirlerinizi not alıyorsanız ve farkında olmadan sürekli aynı şeyi yazıyorsanız korkmanıza gerek yok. Bu durum sürekli tekrar ettiğiniz fikrin üzerinde çalışmanız gerektiğine bir işaret olabilir. Baumbach, tekrar eden fikir üzerinde çalıştıkça yavaş yavaş ortaya bir hikâye çıkacağını söylüyor. Hatta bu durumun yazım sürecini hızlandıracağını da ekliyor.

Farklı Janrları Birleştirin

Noah Baumbach

Noah Baumbach senaryo yazarken tek türe bağlı kalmamayı öneriyor. Aynı yapımın birden çok türü harmanlamasının duygu aktarımına yardımcı olacağını söylüyor. Senaryo boyunca film janrları arası geçişlerin hem aktarılmak istenen duygunun seyirciye daha rahat ulaşmasını hem de filmin farklı atmosferlere sahip olmasını sağlayan bir fırsat olduğunu belirtiyor. Kendisi ilk başlarda fark etmeden bu türsel zenginliği sağlamış olsa da artık bilinçli olarak bunu yaptığını belirtiyor.

Kaleminizi Keşfedin

Baumbach’a göre bir yazarın kalemini keşfetmesi yazarlığın en gerekli elementlerinden biri. Zamanla büyümek, gelişmek ve böylece bir stil oluşturmak bir yazarın olmazsa olmazı. Bu sebeple Baumbach geleceğin yazarlarından kalemi kâğıt ile buluşturmaya çalışmadan önce kalemlerini geliştirmelerini öneriyor. Kendisinin de 27 yaşında kaleme aldığı ve yönettiği Mr. Jealousy’den sonra 34 yaşında kadar başka bir film yapamadığını söylüyor. Her ne kadar Mr. Jealousy yönetmenin ikinci filmi olsa da bu denli uzun bir süre ortaya bir yapım çıkaramamış olmasının sebebinin kendini bir film üreticisi olarak görmesi olduğunu söylüyor. Bu süreç yönetmen için her ne kadar sancılı geçmiş olsa da bu süreci kalemini keşfetmek için harcadığı için üstesinden gelebildiğini de ekliyor. Genç yazarları da kendilerini keşfetmeleri konusunda öğütlüyor.

Hikâyenize Nerden Başlayacağınızı Siz Değil Hayal Gücünüz Seçsin

Baumbach’a karakterden başlayıp mı hikâyeyi oluşturuyorsunuz yoksa tam tersi mi diye sorulduğunda ‘’her ikisi de’’ cevabını veriyor. Bazı durumlarda aklına bir karakter fikri geldiğini, ardından bu karakteri yerleştirecek bir hikâye aradığını belirtiyor. Örnek olarak ise Greenberg filminde ilk önce hikâyesiz bir şekilde Roger Greenberg karakterini yarattığını, hikâyeyi ise sonrasında yazdığını söylüyor. Fakat bazı durumlarda sürecin tam tersten işlediğini ve ilk önce bir hikâye, mekân veya görsel fikri bulduğunu ve bu fikrin yardımıyla karakterleri keşfettiğini belirtiyor. Baumbach her filmin bu konuda farklı olduğunu da ekliyor. Geleceğin yazarlarından da kendilerini sınırlamamalarını, süreç onları nasıl yönlendiriyorsa o şekilde ilerlemelerini öneriyor.

Oyuncuların Duygularını Sinematik Ögelerle Destekleyin

Bir diğer öneri ise oyuncular aracılığı ile duygu aktarımı konusunda. Noah Baumbach, oyuncuların belirli duyguları aktarması istenirken kullanılacak sinematik ögelerin de planlanması gerektiğini söylüyor. Kurgu veya koreografi gibi yardımcı ögelerin planlanmış olması, çekim sürecinde oyuncunun aktarmaya çalıştığı duyguyu en kayıpsız hâliyle izleyiciye aktarmayı mümkün kılıyor. Bu öneriyi Marriage Story ile örneklendiren yönetmen, karakterlerin el hareketlerinin, tartışma esnasında birbirlerine ne kadar yaklaşacaklarının ve hatta Adam Driver’ın tam olarak duvarın neresine yumruk atacağının bile belirlenmiş olduğunu söylüyor. Bu şekilde planlı çekimler yapmanın istenilen sonucu doğuracağını da ekliyor.

Ne Olursa Olsun Çalışmayı Bırakmayın

Baumbach, özellikle pandemi gibi tüm dünyanın stres altında olduğu zamanlarda yaratıcı işler yapmanın oldukça zor olduğunu belirtiyor. Fakat yine de yapılan işin kişisel açıdan önemli olduğunu da ekliyor. Yaratıcı bir eser ortaya koymanın, yazarı bir süreliğine de olsa gerçeklikten alıkoyduğunu ve stresli atmosferden uzaklaştırdığını söylüyor. Ayrıca böyle zamanlarda ortaya çıkan eserlerin toplum için de gerekli olduğunu ekliyor. Kısaca Baumbach, ‘’Ne olursa olsun çalışmayı bırakmayın.’’ diyor.

Yönetmenliği ve Yazarlığı Birbirinden Ayırmayın

Noah Baumbach; yönetmenliğin, yazarlığın ve kurgunun içi içe geçmiş alanlar olduğunu söylüyor. Bir senaryonun tamamlanmış bir şey olmadığını, sadece tamamlanma potansiyeli olduğunu söylüyor. Bu potansiyeli en iyi kullanma yolunun ise yazarı tarafından yönetilmesi olduğunu düşünüyor. Her yönetmenin senaryoya davranış biçiminin farklı olduğunu belirten Baumbach, yazarın istediği veya istemediği elementleri kontrol etmesinin tek yolunun filmi yönetmek olduğunu belirtiyor. Kurgu aşamasına da birebir dâhil olduğunu ve kurgucusu ile beraber adım adım ilerlediklerini belirten yönetmen ipleri asla elinden bırakmadığını ve böylece istediği etkiyi yaratmak için tam çaba gösterdiğini belirtiyor.


Daha yazı yok.
Filmloverss.com size daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanır. Sitede gezerek çerezlere izin vermiş sayılırsınız. Ayrıntılı bilgi close-cookie-information