A49SyoX3B14


Pedro Almodóvar filmlerini mercek altına alan video essay, yönetmenin Franco dönemi ile hesaplaşmasını filmlerdeki mutfaklar üzerinden inceliyor.

Evin bir bölümü olarak mutfak, İspanyol yönetmen Pedro Almodóvar‘ın filmlerinde sıklıkla tercih ettiği bir mekân oluyor. Ancak geleneksel kullanım amacının dışına çıkmaktan kaçınmıyor. Bir cinayet, intikam, cinsel fanteziler mutfakta gerçekleşebiliyor. Dağınık dekor tasarımı, kan ve onu andıracak renklerde objelerin kullanımı film içerisinde bir anlam taşıyor. Almodóvar hikâyelerinde kurmak istediği bağlantıları alegorik bir biçimde yansıtırken mutfak geçmişten uzaklaşma anlamında önemli bir yer tutuyor. Bir anlamda filmin hikâyesi ile birlikte Almodóvar, bir hesaplaşmayı da burada gerçekleştiriyor.

Little White Lies kanalı hazırladığı video essay‘de mekan olarak mutfağın Pedro Almodóvar filmlerinde sahip olduğu işlevi ve taşıdığı anlamı mercek altına alıyor. Mutfak Almodóvar’ın geçmişinden bir kaçış veya o geçmişle bir hesaplaşma olarak görülebilir. Sözünü ettiğimiz bu geçmiş ise Almodóvar’ın büyüdüğü ve kariyerine başladığı İspanya’nın siyasi geçmişi ve Franco döneminin sosyal ve kültürel hayatının izleridir. İspanya’daki iç savaş sonrası 36 yıl boyunca ülkeyi diktatörlükle yöneten Francisco Franco 1975’te ölmüştü. Yönetmen, kariyerine Franco’nun ölümünün ardından yaşanan geçiş döneminde başlamıştı. Bu döneme karşı olan tutumunun İspanyol yönetmenin filmlerini etkilememesi düşünülemezdi.

Pedro Almodóvar Filmlerinde Mutfak Alegorisi

Franco döneminde de kadının bağımsızlığı tıpkı Nazi Almanyası’ndaki gibi idealler ile baskılanmış; çocuk, mutfak ve kilise altında adeta bir kapana sıkıştırılmıştı. Almodóvar kiliseye, pedofil papazlara ve rahibelere eleştirel tutumunu filmlerde yansıttı. Ancak sonrasında bu diktatörlük ve baskıya karşı açtığı entelektüel savaşın alanı mutfak oldu. 1984 yapımı What I Have Done to Deserve This? filminde bu tutumu görülebiliyor. Bir anne ve eş olarak kadınlık “görevlerini” yerine getiren, zamanının çoğunu mutfakta geçiren Gloria’ya odaklanıyor. Dar mekânda yaptığı sinematografik tercihler kadının kelimenin gerçek anlamıyla sıkışmışlığını yansıtıyor. Bir yandan Nazi sempatizanı kocasının baskısını hisseden Gloria’nın kurtuluşu yine bu mutfakta gerçekleşiyor, bir ölüm gerektirse bile.

Almodóvar, Woman on the Verge of Nervous Breakdown, Broken Embraces gibi filmlerinde de ataerkil kalıpların koyduğu kalıplara karşı gelen karakterleri çiziyor. Bunların sorumlularından şiddetli intikam alan kadınlardan yalnızca biri Gloria. Özellikle filmlerinde benzer sahneler ile birbirilerine göndermeler yapıyor. Yarattığı yazar karakterler ile de kendi fikirlerini ve bakış açısını aktarmak için bir yol buluyor. Bu bakımından mutfak bu tarihi hesaplaşmanın kalbinde yer alan bir mekân oluyor. Bununla birlikte video essay mutfakların dekorasyonuna ve yönetmenin tercihi ile objelerle karakterlerin iç dünyasının bir tasvirine yer veriyor. Mutfağın tasarımı Almodóvar’ın geçmişten kaçma meselesinde daha da anlamlı, alegorik bir noktaya yerleşiyor.

Little White Lies kanalının hazırladığı video essay‘i buradan izleyebilirsiniz.


Daha yazı yok.
Filmloverss.com size daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanır. Sitede gezerek çerezlere izin vermiş sayılırsınız. Ayrıntılı bilgi close-cookie-information