2015 yapımı White God filmiyle övgü toplayan Kornél Mundruczó'nun dünya prömiyerini Venedik'te yaptıktan sonra başta Toronto olmak üzere pek çok festivale konuk olan son filmi Pieces of a Woman, dün Netflix'te yayınlandı. Kornél Mundruczó'nun eşi olan Kata Wéber'in kişisel deneyimlerinden yola çıkarak senaryosunu yazdığı film, evde doğum sırasında bebekleri ölünce bu trajediyle nasıl başa çıkacaklarını bilemeyen ve evlilikleri dağılma noktasına gelen genç bir çifti odağına alıyor. Eski bir alkolik olan Sean (Shia LaBeouf) bu trajik olayın etkisiyle yavaş yavaş kontrolü kaybetmeye başlarken, Martha (Vanessa Kirby) adeta uyuşuk bir matemin içine gömülüyor. Evde doğumu gerçekleştiren ebenin (Molly Parker) taksirle insan öldürme suçuyla yargılanması ise bu trajik kayba farklı bir boyut katıyor. Çünkü Martha'nın açılan davada nerede duracağını bilmesi için bu trajediyle bir şekilde başa çıkıp, yaşananlara dönüp bakması gerekiyor. Netflix'in Venedik'teki ilk gösteriminin ardından haklarını satın aldığı film, festival yolculuğu sırasında özellikle güçlü oyunculuk performanslarıyla övgü topluyordu. Daha en baştan söyleyebilirim ki Pieces of a Woman bu konuda yaratılan beklentiyi karşılayan bir film. Özellikle Vanessa Kirby, Venedik'te kendisine En İyi Kadın Oyuncu ödülü kazandıran güçlü performansıyla tüm filmi taşıyor. Ancak Kirby ve ona eşlik eden oyuncuların başarılı performanslarını hakkıyla övebilmek için en baştan, filmin başındaki çarpıcı doğum sahnesinden başlamamız gerekiyor. Çünkü evde gerçekleşen bir doğumu gerçek zamanlı olarak takip ettiğimiz 22 dakikalık bu plan sekans, izleyiciyi bu anın içine çekip hikâyenin merkezindeki çiftin sarsıcı deneyimine ortak etmekle kalmıyor, Kirby'nin performansının derinliğini görmek için de bir referans noktası oluşturuyor. Çünkü Kirby'nin performansı, ödül törenlerinde gösterilen kısa kliplere sığdırılacak bir kaç vurucu andan değil, tüm filme yayılan bir değişimden gücünü alıyor. Martha'nın doğum sahnesi boyunca Sean'la olan yakınlığı, sıcaklığı doğum sonrası yerini soyutlanmaya, bir uyuşukluk hâline bırakırken, Kirby'nin performansı da bu değişimi aynalıyor. Başarılı bir senaryo ve oyuncu yönetimiyle Kirby'nin performansındaki bu kontrastın ortaya çıkmasına zemin hazırlayan Mundruczó ve Wéber'in de hakkını vermemiz gerekiyor. Pieces of a Woman: Yıkıcı Bir Kaybın Gölgesinde Kornél Mundruczó'nun 2018 yılında Polonya'da sahnelediği aynı adlı tiyatro oyunundan uyarlanan Pieces of a Woman, plan sekans çekilen 22 dakikalık doğum sahnesinde de bu tiyatro estetiğini yansıtıyor. Karakterlerle birlikte kamera da evin bir odasından ötekine geçerken, bir tiyatro salonunda adeta ön sıradan izlermiş gibi şahit olduğumuz bu gerginliğin her anı izleyiciye de geçiyor. Mundruczó tüm bu süreç boyunca bir kez bile kesme yapmayarak, izleyiciye gözünü kaçırma, o anın içinden çıkma fırsatı tanımıyor. Görüntü yönetmeni Benjamin Loeb'in etkileyici bir iş ortaya koyduğu doğum sahnesinin bu kadar ön plana çıkması, sahnenin çarpıcılığı kadar filmin geri kalanının ne duygu yoğunluğu ne de teknik açıdan bir daha bu seviyeye ulaşamıyor olmasıyla da alakalı aslında. Pieces of a Woman, her ne kadar güçlü oyunculukları ve iyi yazılmış sahnelerle dolu senaryosuyla son ana kadar belli bir standardı koruyor olsa da, bu durum en üstte başlayıp gitgide düşen bir grafiği olduğu gerçeğini değiştirmiyor. Sean ve Martha'nın bebeklerini kaybetmesinin ardından hikâye iki koldan ilerliyor. Bir yandan Sean ve Martha bu kayıpla farklı şekillerde başa çıkmaya çalışmalarının etkisiyle birbirlerinden gitgide uzaklaşırken, bir yandan da Martha'nın annesi Elizabeth (Ellen Burstyn)'in olaya dâhil olması işleri daha da karıştırıyor. Normalde bir türlü anlaşamayan…

Yazar Puanı

Puan - 65%

65%

Pieces of a Woman, açılışındaki 22 dakikalık plan sekans doğum sahnesinde yarattığı güçlü etkiyi sonuna kadar koruyamıyor olsa da, başta Vanessa Kirby olmak üzere başrol oyuncularının başarılı performanslarıyla görülmeye değer bir işe dönüşüyor.

Kullanıcı Puanları: 3.71 ( 19 oy)
65

2015 yapımı White God filmiyle övgü toplayan Kornél Mundruczó’nun dünya prömiyerini Venedik’te yaptıktan sonra başta Toronto olmak üzere pek çok festivale konuk olan son filmi Pieces of a Woman, dün Netflix’te yayınlandı. Kornél Mundruczó’nun eşi olan Kata Wéber’in kişisel deneyimlerinden yola çıkarak senaryosunu yazdığı film, evde doğum sırasında bebekleri ölünce bu trajediyle nasıl başa çıkacaklarını bilemeyen ve evlilikleri dağılma noktasına gelen genç bir çifti odağına alıyor. Eski bir alkolik olan Sean (Shia LaBeouf) bu trajik olayın etkisiyle yavaş yavaş kontrolü kaybetmeye başlarken, Martha (Vanessa Kirby) adeta uyuşuk bir matemin içine gömülüyor. Evde doğumu gerçekleştiren ebenin (Molly Parker) taksirle insan öldürme suçuyla yargılanması ise bu trajik kayba farklı bir boyut katıyor. Çünkü Martha’nın açılan davada nerede duracağını bilmesi için bu trajediyle bir şekilde başa çıkıp, yaşananlara dönüp bakması gerekiyor.

Netflix’in Venedik’teki ilk gösteriminin ardından haklarını satın aldığı film, festival yolculuğu sırasında özellikle güçlü oyunculuk performanslarıyla övgü topluyordu. Daha en baştan söyleyebilirim ki Pieces of a Woman bu konuda yaratılan beklentiyi karşılayan bir film. Özellikle Vanessa Kirby, Venedik’te kendisine En İyi Kadın Oyuncu ödülü kazandıran güçlü performansıyla tüm filmi taşıyor. Ancak Kirby ve ona eşlik eden oyuncuların başarılı performanslarını hakkıyla övebilmek için en baştan, filmin başındaki çarpıcı doğum sahnesinden başlamamız gerekiyor. Çünkü evde gerçekleşen bir doğumu gerçek zamanlı olarak takip ettiğimiz 22 dakikalık bu plan sekans, izleyiciyi bu anın içine çekip hikâyenin merkezindeki çiftin sarsıcı deneyimine ortak etmekle kalmıyor, Kirby’nin performansının derinliğini görmek için de bir referans noktası oluşturuyor. Çünkü Kirby’nin performansı, ödül törenlerinde gösterilen kısa kliplere sığdırılacak bir kaç vurucu andan değil, tüm filme yayılan bir değişimden gücünü alıyor. Martha’nın doğum sahnesi boyunca Sean’la olan yakınlığı, sıcaklığı doğum sonrası yerini soyutlanmaya, bir uyuşukluk hâline bırakırken, Kirby’nin performansı da bu değişimi aynalıyor. Başarılı bir senaryo ve oyuncu yönetimiyle Kirby’nin performansındaki bu kontrastın ortaya çıkmasına zemin hazırlayan Mundruczó ve Wéber’in de hakkını vermemiz gerekiyor.

Pieces of a Woman: Yıkıcı Bir Kaybın Gölgesinde

Kornél Mundruczó’nun 2018 yılında Polonya’da sahnelediği aynı adlı tiyatro oyunundan uyarlanan Pieces of a Woman, plan sekans çekilen 22 dakikalık doğum sahnesinde de bu tiyatro estetiğini yansıtıyor. Karakterlerle birlikte kamera da evin bir odasından ötekine geçerken, bir tiyatro salonunda adeta ön sıradan izlermiş gibi şahit olduğumuz bu gerginliğin her anı izleyiciye de geçiyor. Mundruczó tüm bu süreç boyunca bir kez bile kesme yapmayarak, izleyiciye gözünü kaçırma, o anın içinden çıkma fırsatı tanımıyor.

Görüntü yönetmeni Benjamin Loeb’in etkileyici bir iş ortaya koyduğu doğum sahnesinin bu kadar ön plana çıkması, sahnenin çarpıcılığı kadar filmin geri kalanının ne duygu yoğunluğu ne de teknik açıdan bir daha bu seviyeye ulaşamıyor olmasıyla da alakalı aslında. Pieces of a Woman, her ne kadar güçlü oyunculukları ve iyi yazılmış sahnelerle dolu senaryosuyla son ana kadar belli bir standardı koruyor olsa da, bu durum en üstte başlayıp gitgide düşen bir grafiği olduğu gerçeğini değiştirmiyor.

Sean ve Martha’nın bebeklerini kaybetmesinin ardından hikâye iki koldan ilerliyor. Bir yandan Sean ve Martha bu kayıpla farklı şekillerde başa çıkmaya çalışmalarının etkisiyle birbirlerinden gitgide uzaklaşırken, bir yandan da Martha’nın annesi Elizabeth (Ellen Burstyn)’in olaya dâhil olması işleri daha da karıştırıyor. Normalde bir türlü anlaşamayan Elizabeth ve Sean, hem Martha’nın bebeğin bedenini üniversiteye bağışlamasına engel olmak, hem de bu trajediden sorumlu tuttukları ebeye karşı dava açmak için birlik oluyor. Bu zor dönemde yanında olması gereken Sean’ın, aksine annesiyle birlik olup karşısında durması, Martha’nın içinde olduğu çukuru daha da derinleştiriyor. Altı yıl sonra yeniden alkol ve uyuşturucu madde kullanmaya başlayan Sean ise davaya bakan avukat (Sarah Snook) ile birlikte olmaya başlıyor. Doğum sahnesinde izleyiciyi bir saniye bile aksiyondan uzaklaştırmayan Pieces of a Woman, bir noktadan sonra hikâyesini bir anda birkaç haftalık atlamalar yaparak, yavaş yavaş dağılan bir evliliğin sadece kırılma anlarına kamerasını çevirerek ilerliyor. Bu kırılma anlarına odaklanma tercihi, özellikle üçüncü perdede büyük kavgalardan ve kriz anlarından ibaret bir film ortaya çıkarıyor. Yine de tüm bu süreçte bile Pieces of a Woman’ı benzerlerinden ayıran zekice dokunuşlar bulmak mümkün: Suçlayacak birini bulamamanın yarattığı boşluğun karakterler üzerindeki tahribatını anlaması, bir süre sonra üstü kapalı şekilde de olsa bebeğini kaybeden kadının suçlanması, acısını kendi içinde yaşadığı için başkaları tarafından yargılanması, “başkaları ne düşünür” kaygısıyla ses çıkarması yönünde bir beklentinin oluşması; kişisel deneyimden güç alan bu zekice dokunuşlara örnek gösterilebilir.

Üçüncü perdede kendini gösteren sorunlar, finale yaklaştıkça iyiden iyiye belirgin bir hâl alıyor. Mahkemedeki ifadesi sırasında Martha’nın suçlanmasının imadan çıkıp somut bir hâl alması toplumdaki bu sorunlu yaklaşıma dair o ana kadar kurulan nüanslı anlatımı zedelerken, Martha ve Sean arasındaki bağların tamamen kopmasının Elizabeth’in Sean’ı parayla ikna etmesiyle gerçekleşmesi de filmin geri kalanıyla pek uymayan bir final yaratıyor.

Pieces of a Woman, akıllarda yer edecek doğum sahnesinin etkisiyle yarattığı etkiyi ilerledikçe yavaş yavaş kaybediyor olsa da, başta Vanessa Kirby olmak üzere başrol oyuncularının performanslarıyla görülmeye değer bir işe dönüşüyor. Oscar yarışının parçası olmayı kesinlikle hak eden Vanessa Kirby’nin yanı sıra Ellen Burstyn’in de adını ödül sezonunda duyabiliriz. Filmde başarılı bir performans sergileyen Shia LaBeouf ise özel yaşamındaki kabul edilemez davranışlarıyla bir kez daha kendisini sabote etmeyi başardı ve Netflix tarafından ödül sezonu kampanyasından çıkarıldı.

Daha yazı yok.
Filmloverss.com size daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanır. Sitede gezerek çerezlere izin vermiş sayılırsınız. Ayrıntılı bilgi close-cookie-information