1I6LdJW3Xyk


Road to Perdition filminde baba oğul arasındaki ilişkinin bir yemek sahnesinde tek bir planda nasıl güçlü bir şekilde anlatıldığını inceleyen bir video essay yayınlandı.

İzleyiciler olarak bir filmdeki güçlü bir sahneyi tanımlarken birden fazla unsurun yönetmen tarafından nasıl kullanıldığını anlamaya çalışıyoruz. Oyunculuk performansları, senaryonun incelikli olması, görsel izleğin estetik oluşu, kamera açıları veya mizansen bu unsurlardan biri olabilir. Çok güçlü olarak ifade ettiğimizde, filmin akışı içerisindeki bağlama doğal bir şekilde eklemlenmesi ve hikâyeyi veya karakter arkını bir adım öteye taşımasını bekleriz. Öte yandan filmin dünyasını veya karakterin psikolojik içyüzünü derinleştirmesi de buna bir örnek olabilir.

Bir filmi izlerken her görülen karenin senaryoda bir karşılığı vardır. Sahne ister tiratlardan, diyaloglardan oluşsun, ister uzun süre bakışmalardan. O an çerçevenin içerisinde izlediğimiz dünyanın fiziksel koşullarından karakterlerin itici gücüne, tiyatrodaki deyimiyle karakterin aksiyonuna hizmet eden her şey senaryoda tanımlanır. Senaryoda yazılanı filme almanın ise sonsuz farklı yöntemi vardır. Biz filmi izlerken yönetmenin o sonsuz ihtimalden tercih ettiği bir olasılığı izliyoruz. Bununla beraber çerçeve içerisinde gördüğümüz hiçbir şeyin tesadüf olmadığını ve hepsinin yönetmenin tercihi olduğunu düşündüğümüzde, bir sahneyi güçlü kılan şeyi anlamak için yönetmenin neyi neden tercih ettiğini anlamak gerekiyor.

Studio Binder, 2002 yapımı Sam Mendes imzalı Road to Perdition filminden bir sahneyi mercek altına alıyor. Bir sahneyi güçlü kılan, filmin anlamının tekil sahne parçalarında nasıl anlatıldığı analiz ediliyor. Sahnedeki olayı anlamak için kısaca bir arka plana değinmek gerekir. John Rooney, İrlandalı bir suç ailesinin lideridir. Michael Sullivan ise Rooney’nin evlat edindiği, büyüttüğü ve onun işlerini yapan bir nevi oğludur. Öte yandan Connor ise Rooney’nin gerçek oğludur. Filmin ana teması aslında baba oğul arasındaki bir ilişkiye odaklanıyor. Ancak sevgi, kıskançlık gibi duygular da onlara eşlik ediyor.

Kamera Hareketi ile Anlam Oluşturmak

Sam Mendes baba, oğul ve manevi oğul arasındaki ilişki dinamiklerini bir yemek sahnesinde tek bir planda anlatıyor. Sam Mendes’in bu anlatımı yapabilmek için başvurduğu şey kamerayı bir aygıt olarak film ve izleyici arasındaki konumundan daha aktif bir konuma yerleştirmek oluyor. Kamera izleyiciyi bir anlamda uyarıyor. Sahnede Connor, işlediği bir cinayet yüzünden babasının öfkesi ile karşılaşıyor. Orada adeta küçük düşen Connor, herkes yemek masasından kalkarken düşüncelere dalmış bir şekilde tek başına kalakalıyor. Babası ise işlerini planlamak için Sullivan ile birlikte Connor’ın yanında geçerek gidiyor. Özellikle babanın Sullivan’ın omzuna elini atarak gitmesi Connor’ın duygularını anlamamıza yetiyor.

Bu noktada kamera herkes masadan çıkarken yavaşça Connor’a doğru yaklaşıyor ve odak yalnızca Connor’da kalıyor. Diğer herkes arka planda kalıyor. Ancak baba ile Sullivan arkadan geçerken kamera onlara odaklıyor ve bulanık olarak Connor’ı bırakıyor. Filmin önceki kısımlarında Connor’ı ilk gördüğümüz yerde, Sullivan ile tanıştığı yerde ve Sullivan’ın baba Rooney ile piyano çaldığı yer de Connor hep odak dışı ve arka planın bir parçası gibi gösteriliyor. Asıl sahnede  kamera ona düşüncelere dalmış bir şekilde yakınlaşırken ve onun kıskançlığını görürken kamera ona odaklayarak bilinçli bir şekilde onun psikolojisini anlamamızı istiyor. Sam Mendes burada işi yalnızca kameraya bırakmıyor, mizanseni de işin içerisine dahil ederek hikâyenin derinliğini artırıyor. Arkadan onların geçişini biz görüyoruz ve o anda Connor odak dışında kalıyor. Connor’ın neyi gördüğünü artık izlemiyoruz. Connor kıskançlığı ve babasını düşünerek görüş açımızdan çıkıyor.

Sam Mendes, Road to Perdition filmindeki bu sahnede, tek bir planda filmdeki baba oğul arasındaki ilişkiyi güzel bir şekilde özetliyor. Kamerayı aktif bir konuma koyarak bilinçli tercihleri izleyiciye gösteriyor. Studio Binder’ın video essay‘ini buradan izleyebilirsiniz.

Kaynak: Studio Binder

Daha yazı yok.
Filmloverss.com size daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanır. Sitede gezerek çerezlere izin vermiş sayılırsınız. Ayrıntılı bilgi close-cookie-information