Ly6pErhA3NA


Usta görüntü yönetmeni Roger Deakins’in ışıklandırmaya dair tavsiyelerinin yer aldığı video essay serisinin ikinci bölümü yayınlandı.

Sinemada önemli yönetmenlerle birlikte çalışan usta görüntü yönetmeni Roger Deakins‘in ışık tekniklerine dair bilgiler verdiği bir video essay daha önce paylaşmıştık. Studio Binder’ın hazırladığı video, Deakins’in Team Deakins podcast’lerinde anlattığı teknikleri, filmlerinden canlı örnekleri ile bir araya getiriyordu. Bunlar arasında Deakins’in imzası bulunduğu Blade Runner 2049, Skyfall, 1917 gibi filmler yer alıyordu. 

Deakins’in açıklamalarına yer verilen video essay’in ilk bölümünde, sahnedeki ışıklandırmanın altından yatan tekniklerden önce, nasıl bir etki yaratılmak istendiğinin önemli olduğu vurgulanıyrdu. Yaratılan anlam birçok farklı biçimde çıkarılabilir. Deakins bir görüş oluşturabilmek için fotoğraflardan, tablolardan yardım alarak zihindeki repertuarın geniş tutulmasına dikkat çekiyor; bununla birlikte denemenin, hata yapmanın ve pratik düşünebilmenin önemine de değiniyordu.

Işık Tekniklerine Dört Açıdan Yaklaşmak

İkinci bölümde ise Deakins ışıkla ilgili bilgilerini dört kısımda paylaşıyor. Bu dersler farklı ışık türlerini tanımak, gece çekimleri, ışık kaynaklarını karıştırmak ve yüzü aydınlatma üzerine. İlk kısım, kısaca ışıkları tanımak ve onlarla neler yapılabileceğini bilmenin önemini anlatıyor. Deakins, 24 Light Dino ve 5K’i örnek veriyor, bunların farklı sonuçlar vereceğini belirtiyor. Bu farklı araçların neler yapabileceğini bilmenin net bir görünüm vermekte önemli olduğunu söylüyor. Blade Runner 2049 filminde keskin hareketli gölgeler örneğini skypan ile yaptığını da açıklıyor. Oldukça hafif olan skypan‘in kolayca bir ipe bağlanarak setin üzerinde konumlandırılabileceğini, yukarı aşağı hareket ettirilebileceğini anlatıyor. Gerektiğinde kullanabilmek için skypan‘in bu özelliğini bilmeniz gerektiğine vurgu yapıyor.

İkinci kısımda ise gece çekiminin hep zor olduğundan bahsediyor. Deakins gece çekimlerinin sürekli bir sahtelik barındırdığını, çünkü gecenin gerçekten nasıl göründüğünü yansıtmanın pek mümkün olmadığını söylüyor. Gece çekiminde önemli olanın bir atmosfer yaratmak olduğunu belirtiyor. Genellikle sahnelerde mavi ya da yeşil tonlarının hakim olduğunu, ancak gerçekte böyle bir durum olmadığını söylüyor. Bunu gözlerimizin sahneyi o şekilde yorumlaması olarak tanımlıyor. Gerçek olanla seyirciye sunacağınız şeyin nasıl yapılacağı farklılaşmaktadır diyor Deakins.

Üçüncü kısım ışıkları karıştırmak ve Deakins bu konuyu kendisi için büyük bir bilmece gibi görüyor. Deakins özellikle ilk renkli filmlerde tüm ışık kaynaklarının benzer olması gerektiğine, bu yüzden iç ve dış mekân çekimlerinde ya da geniş dış plan çekimlerinde sahnelerin renk paletlerinin direkt olarak eşleştiğine dikkat çekiyor. Bu filmlerde bir gaz lambasının ışıklandırmasıyla güneş ışıklandırması arasında bir fark bulunmuyor. Deakins, bunun Technicolor günlerinden kalma bir kullanım olduğunu belirtiyor. Buna karşılık, ay ışığı ile ateşin birbirinin içine nasıl geçtiğini vurguladığı True Grit filminden bir sahneyi gösteriyor. Farklı renk ve ışık tercihleri konusunda pek çok seçeneğin olduğunu söyleyen Deakins, artık çok daha geniş olan renk paletini kullanarak deneyler yapmanın ilham verici olduğunu belirtiyor.

Son kısımda ise sahnede yüz aydınlatmasının ne kadar derin bir anlam yarattığını vurguluyor. Deakins burada bir bilgi ya da ipucu vermiyor. Yüz aydınlatmasının yalnızca teknik bir iş olmadığını söylüyor. O kişinin karakteri ya da psikolojisi ile ilgili bilgiyi ön plana getirmenin heyecan verici bir şey olduğunu vurguluyor. Burada ışığın arkadan, direkt cepheden ya da yanlardan gelmesinin teknik bir mesele olduğu da vurgulanıyor.

Roger Deakins, bu video essay’de ışıklandırma ile ilgili meselenin temelinde yer alan ve heves uyandıran meseleleri gün yüzüne çıkarıyor. Sahneleri düşünürken bir görüntü yönetmeninin zihninde nasıl teknik ve sanatsal kalıplara sahip olduğunu izleyicilere gösteriyor. Bunu yaparken de en önemli noktanın kişinin motivasyonu olduğunu bir önceki bölümde olduğu gibi yineliyor. Studio Binder’ın hazırladığı video essay’i buradan izleyebilirsiniz.

Kaynak: StudioBinder

Daha yazı yok.
Filmloverss.com size daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanır. Sitede gezerek çerezlere izin vermiş sayılırsınız. Ayrıntılı bilgi close-cookie-information