Reha Erdem’in doğrudan dijital platform üzerinden gösterime giren ilk filmi Seni Buldum Ya!, pandemi sürecinde karantinada üretilen ve neredeyse tamamı Zoom uygulaması ile kaydedilerek çekilmiş bir film. Güçlü sinematografisi ve etkileyici kadrajlarıyla tanıdığımız yönetmenin bu denli radikal bir karar alması ve film üretim biçimini tamamen değiştirmesi her ne kadar şaşırtıcı gibi görünse de, her filminde yeni bir şey denemeyi ve kendi sinemasını yeniden keşfetmeyi tercih eden Erdem için oldukça tutarlı bir adım aslında. ***Yazının bundan sonraki bölümü Seni Buldum Ya! ile ilgili keyif kaçırıcı detaylar (spoiler) içerebilir.*** Felek ve Kerim, 4. Daire adında uydurma bir devlet kurumu yaratıp, suç sayılabilecek ama hiçbir zaman sayılmamış “hatalar” yapan insanların paralarını almaya çalışıyorlar. Bu süreçte, suç işlemiş insanlarla bilgisayarlarını ele geçirerek görüşmeler yapan Felek, diyaloglar sırasında birbirinden farklı insanlarla kendisinin de sınırlarını zorlayan ve bazen de yenilgiye düşmesine neden olan deneyimler yaşıyor. Bu sırada toplanan paraların banka hesabına erişimi olan Kerim, Felek’e dolandırmaya çalıştığı insanlarla yaptığı görüşmelerin karşılığını vermeyi sürekli erteliyor. Böylece, yaptığı işin maddi karşılığını alamayan Felek, zaman ilerledikçe bazı görüşmeleri terapi seanslarına, dans derslerine, hatta romantik randevulara dönüştürüyor. Görüştüğü “suçluların” vicdanı yerine geçtiğini söyleyen Felek, suçlu insanları yalnızca bilgisayarlarının içinden değil, aynı zamanda aniden çalan kapıyla, evlerinin önünde bekleyen bir adamla, telefonlarına gelen kodlarla da kontrol altında tutmaya çalışıyor. Aynı şekilde filmin izleyicisinin de vicdanını ve bilinmeyen suçlarını sürekli onlara hatırlatmak adına, Felek ve görüşme yaptığı herkes kameranın içine bakıyor. Her ne kadar bu denetim mekanizması içinde görevini yerine getiren salih bir karakter olsa da, Felek kimsenin suçsuz olabileceğine inanmıyor, kendisi de dâhil. Tüm bu görüşmelerde bir kişiye gönül bağıyla bağlanıp kendi suçuna ortak etmek istiyor fakat onun da bağımsız bir “suçlu” olup kendisini dolandırabileceğini nedense unutuyor. Seni Buldum Ya!: Suçumuz Dikizlemek Bu Zoom görüşmelerinin aralarına yerleştirilen şehir görüntüleriyle, İstanbul’un pandemi sürecinin başlarındaki bomboş sokakları ve olmayan trafiği, izleyiciyi arada bir film içindeki karakterleri gözetleyen bir hacker olma hissiyatından koparıyor. Böylece hem filmin hem de izleyicinin o sırada bulunduğu mekân genişliyor. Bilgisayar başında, bilgisayar ekranıyla görüşme yapan insanları izleyen izleyici, kameranın dışarı çıkmasıyla kendisini o kısa aralıklarda bir molada gibi hissediyor. Reha Erdem’in tam olarak medyumun olanaklarını da gözeterek şekillendirdiği filmin grameri, böylece aşırı durağan ve bunaltıcı bir deneyim ortamı oluşturabilecek bir Zoom filmini, daha konvansiyonel sinema stratejileriyle kurtarmayı amaçlıyor. Elbette herkesin aynı şekilde deneyimlemesi mümkün olmayan Seni Buldum Ya!, en önemli özelliklerinden biri olan kameraya bakarak konuşan karakterleriyle dördüncü duvarı da yıkan, hatta bunu 4. Daire ismiyle de aynalayan ve tüm bu yabancılaştırma unsurlarına rağmen izleyicisini film evreni içinde uzun süre tutmayı da başaran oldukça ilginç anlatım elementleri barındırıyor. Bu deneyim süresince ilerleyen hikâyede çok da ilginç ve çığır açacak meseleler olmasa da, Seni Buldum Ya! zaten hikâyeden de öte fazlasıyla izleyici deneyimine odaklanan, yeni bir anlatı alanı keşfetmeye çalışan, daha da önemlisi yeni mecralarda kurgulanabilecek anlatı sinemasının örneklerinden olmayı hedefleyen bir deneme. Sinemanın yalnızca sinema salonunda izlenmeyeceğini çoktan bilmekle birlikte, Seni Buldum Ya!, sinemanın yalnızca film setlerinde, film kameralarıyla ve devasa ekiplerle üretilmek zorunda olmadığının da altını çizmek isteyen bir post-sinema filmi.

Yazar Puanı

Puan - 70%

70%

Sinemanın yalnızca sinema salonunda izlenmeyeceğini çoktan bilmekle birlikte, Seni Buldum Ya, sinemanın yalnızca film setlerinde, film kameralarıyla ve devasa ekiplerle üretilmek zorunda olmadığının da altını çizmek isteyen bir post-sinema filmi.

Kullanıcı Puanları: 2.91 ( 19 oy)
70


Reha Erdem’in doğrudan dijital platform üzerinden gösterime giren ilk filmi Seni Buldum Ya!, pandemi sürecinde karantinada üretilen ve neredeyse tamamı Zoom uygulaması ile kaydedilerek çekilmiş bir film. Güçlü sinematografisi ve etkileyici kadrajlarıyla tanıdığımız yönetmenin bu denli radikal bir karar alması ve film üretim biçimini tamamen değiştirmesi her ne kadar şaşırtıcı gibi görünse de, her filminde yeni bir şey denemeyi ve kendi sinemasını yeniden keşfetmeyi tercih eden Erdem için oldukça tutarlı bir adım aslında.

***Yazının bundan sonraki bölümü Seni Buldum Ya! ile ilgili keyif kaçırıcı detaylar (spoiler) içerebilir.***

Felek ve Kerim, 4. Daire adında uydurma bir devlet kurumu yaratıp, suç sayılabilecek ama hiçbir zaman sayılmamış “hatalar” yapan insanların paralarını almaya çalışıyorlar. Bu süreçte, suç işlemiş insanlarla bilgisayarlarını ele geçirerek görüşmeler yapan Felek, diyaloglar sırasında birbirinden farklı insanlarla kendisinin de sınırlarını zorlayan ve bazen de yenilgiye düşmesine neden olan deneyimler yaşıyor. Bu sırada toplanan paraların banka hesabına erişimi olan Kerim, Felek’e dolandırmaya çalıştığı insanlarla yaptığı görüşmelerin karşılığını vermeyi sürekli erteliyor. Böylece, yaptığı işin maddi karşılığını alamayan Felek, zaman ilerledikçe bazı görüşmeleri terapi seanslarına, dans derslerine, hatta romantik randevulara dönüştürüyor.

Görüştüğü “suçluların” vicdanı yerine geçtiğini söyleyen Felek, suçlu insanları yalnızca bilgisayarlarının içinden değil, aynı zamanda aniden çalan kapıyla, evlerinin önünde bekleyen bir adamla, telefonlarına gelen kodlarla da kontrol altında tutmaya çalışıyor. Aynı şekilde filmin izleyicisinin de vicdanını ve bilinmeyen suçlarını sürekli onlara hatırlatmak adına, Felek ve görüşme yaptığı herkes kameranın içine bakıyor. Her ne kadar bu denetim mekanizması içinde görevini yerine getiren salih bir karakter olsa da, Felek kimsenin suçsuz olabileceğine inanmıyor, kendisi de dâhil. Tüm bu görüşmelerde bir kişiye gönül bağıyla bağlanıp kendi suçuna ortak etmek istiyor fakat onun da bağımsız bir “suçlu” olup kendisini dolandırabileceğini nedense unutuyor.

Seni Buldum Ya!: Suçumuz Dikizlemek

Bu Zoom görüşmelerinin aralarına yerleştirilen şehir görüntüleriyle, İstanbul’un pandemi sürecinin başlarındaki bomboş sokakları ve olmayan trafiği, izleyiciyi arada bir film içindeki karakterleri gözetleyen bir hacker olma hissiyatından koparıyor. Böylece hem filmin hem de izleyicinin o sırada bulunduğu mekân genişliyor. Bilgisayar başında, bilgisayar ekranıyla görüşme yapan insanları izleyen izleyici, kameranın dışarı çıkmasıyla kendisini o kısa aralıklarda bir molada gibi hissediyor. Reha Erdem’in tam olarak medyumun olanaklarını da gözeterek şekillendirdiği filmin grameri, böylece aşırı durağan ve bunaltıcı bir deneyim ortamı oluşturabilecek bir Zoom filmini, daha konvansiyonel sinema stratejileriyle kurtarmayı amaçlıyor. Elbette herkesin aynı şekilde deneyimlemesi mümkün olmayan Seni Buldum Ya!, en önemli özelliklerinden biri olan kameraya bakarak konuşan karakterleriyle dördüncü duvarı da yıkan, hatta bunu 4. Daire ismiyle de aynalayan ve tüm bu yabancılaştırma unsurlarına rağmen izleyicisini film evreni içinde uzun süre tutmayı da başaran oldukça ilginç anlatım elementleri barındırıyor.

Bu deneyim süresince ilerleyen hikâyede çok da ilginç ve çığır açacak meseleler olmasa da, Seni Buldum Ya! zaten hikâyeden de öte fazlasıyla izleyici deneyimine odaklanan, yeni bir anlatı alanı keşfetmeye çalışan, daha da önemlisi yeni mecralarda kurgulanabilecek anlatı sinemasının örneklerinden olmayı hedefleyen bir deneme. Sinemanın yalnızca sinema salonunda izlenmeyeceğini çoktan bilmekle birlikte, Seni Buldum Ya!, sinemanın yalnızca film setlerinde, film kameralarıyla ve devasa ekiplerle üretilmek zorunda olmadığının da altını çizmek isteyen bir post-sinema filmi.

Daha yazı yok.
Filmloverss.com size daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanır. Sitede gezerek çerezlere izin vermiş sayılırsınız. Ayrıntılı bilgi close-cookie-information