ZqfEnkCiU2I


Sound of Metal filminin Oscar ödüllü ses tasarımcısı Nicolas Becker’ın filmin etkileyici ses tasarımının nasıl ortaya çıktığını ve kullandığı teknikleri anlattığı bir video çalışması yayınlandı.

Geçtiğimiz yılının beğenilen yapımları arasına girmeyi başaran Sound of Metal, gerek senaryo gerekse oyunculuk bazında başarılı bir iş çıkartmıştı. Fakat filmin en akılda kalan başarısı muhtemelen ses tasarımı oldu. Bir metal müzik bateristi olan ana karakterimiz Ruben’ın duyma engelinin başlamasıyla beraber izleyiciye aktarılan sesler, oldukça başarılı bir şekilde kendimizi Ruben yerine koymamızı sağlamıştı. Sound of Metal’daki performansı ile 93. Akademi Ödülleri’nde En İyi Ses Kurgusu dalında Oscar’a layık görülen Nicolas Becker, merakımızı hissetmiş olacak ki IGN’e konuk olarak filmde kullandığı ses tasarımı tekniklerini ve başarısının arkasında yatan gerçekleri paylaştı. Gelin, Sound of Metal’in yarattığı ses illüzyonunun derinliklerine hep birlikte inelim.

Filmden Önceki Hazırlanma Süreci

‘’Konumuz sesin iyi olması değildi, sadece ses ve sesi algılama şeklimizdi.’’ diyen Becker ve filmin yönetmeni Darius Marder’ın ses tasarımını şekillendirmeden önce uzun süreli bir hazırlık sürecine girdi. Filmin çekimlerinden bir yıl önce Marder, Paris’e gitti ve Becker ile bir hafta boyunca araştırma yaptı. Bu süreç boyunca işitme konulu kitaplar okundu, sesler dinlendi ve tartışıldı. Ardından filmin görüntü yönetmeni Daniël Bouquet de aralarına katıldı ve üç gün boyunca görüntü ile sesin nasıl harmanlanabileceği tartışıldı. Ardından bununla yetinmeyen Becker, yönetmen Marder’ı tamamen ses yalıtımına sahip olan yankısız (anekoik) odaya götürdü ve yarım saat boyunca karanlıkta durmasını sağladı. Ölüm sessizliği olarak tanımlanabilecek odadan çıkan Marder şok oldu ve böylece Sound of Metal’ın ses tasarımının ilk temelleri atılmış oldu.

Farklı Sesler İçin Farklı Mikrofonlar Kullanıldı

Becker’ın bu filmde elde ettiği başarısının bir diğer sırrı ise kullandığı mikrofonlar. Tıpkı bir görüntü yönetmeninin lens değiştirmesi gibi mikrofon değişimi yaptığını söyleyen Becker, filmde yarattığı etkiyi kullandığı mikrofon planına borçlu. Tıpkı lenslerin izleyicinin bakış açısını önemli ölçüde değiştirmesi gibi, mikrofonlar da ciddi duyumsal farklar yaratarak izleyicide duygu değişimlerine sebep olabiliyor. Becker da bu sebeple filmin kayıtları sırasında yaklaşık on mikrofonu aynı anda kullandı. Böylece izleyicinin odak noktası istenilen yere çekilmiş oldu. Ruben’ın çene kemiği sesinin duyulduğu sahnede kullanılan mikrofon, tıpkı yakın çekimde kullanılan bir lens gibi, yakından kayıt alan bir mikrofondu. Daha fazla sese odaklanılması istenilen sahnelerde ise geniş mikrofonlar tercih edildi. Fakat en şaşırtıcı tercih Becker’ın suyun altında kayıt alması oldu. Suyun altında kulaklarımızın tamamen kapandığını ve duyduğumuz her şeyin titreşimlerin kemiklerimizi hareket ettirmesi sayesinde oluştuğunu belirten Becker, bu sesleri petrol firmalarının petrol bulmak için kullandığı Geofon mikrofonlar ile kaydetti. Ayrıca kan akışı veya kalp ritmi gibi sesleri kaydedebilen stetoskop mikrofonlar da film boyunca kullanıldı.

Becker’ın bu denli geniş türde mikrofon kullanmasının asıl sebebi doğal sesler istemesi. Bilgisayar ortamında oluşturulmuş sesler kullanmak yerine her şeyi kaydetmeyi tercih eden Becker, bu sayede çok daha doğal bir deneyim sunduğuna inanıyor. Oyuncuların gülme, konuşma veya dudak hareketleri gibi her çeşit sesi kayıt altına alarak oluşturduğu ses kütüphanesi sayesinde filmde neredeyse tamamen doğal sesler kullanıldı.

İmplantların Sesi

Becker’a göre en zorlandıkları kısım ise implantların nasıl bir ses çıkarttığını anlamak oldu ve bu sebeple Marder ile beraber tonlarca araştırma yaptılar. Sonradan duyma engeline sahip olmuş insanlar ve CODA (Duyma engellilerin çocukları) ile iletişime geçtiler. İmplanta sahip duyma engelli insanların duydukları sesi tarif etmesini isteyen Becker, bu betimlemeler ışığında filmde duyduğumuz sesleri elde etti. Kullandığı ses tasarımı programının sınırlarını zorladığını söyleyen Becker, duyduğumuz robotik sesleri elde etmek için her sesi harmonikler, geçici dalgalar ve gürültü olarak üçe ayırdı ve ardından sesleri kendi isteğine göre yeniden tasarladı. Elde ettiği sesler, Ruben’in hayal kırıklığını en iyi şekilde anlamamızı sağladı.

Sound of Metal filminin etkileyici ses tasarımının arkasındaki kapsamlı çalışmayı gözler önüne seren video çalışması, ortaya koyulan işi daha da etkileyici kılıyor. Tıpkı bir sinematografın kullandığı görüntüler gibi sesleri kullanarak bizlere karmaşık duygular yaşatan Nicolas Becker’ın ses tasarımı serüveni, Oscar ödülünü nasıl kazandığını açıklar nitelikte.


Daha yazı yok.
Filmloverss.com size daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanır. Sitede gezerek çerezlere izin vermiş sayılırsınız. Ayrıntılı bilgi close-cookie-information